۱۴۰۴ مهر ۱۵, سه‌شنبه

گزارش نقض شهریورماه ۱۴۰۴ کمیته ادیان

 


آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از 49 خبر که در طول شهریورماه 1404 تهیه شده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ درصد واقعیت‌های جامعه باشد.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان حقوق ادیان که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، هرانا، ایسنا، ایرنا، ایلنا، هنر آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فارس، کیهان، همشهری آنلاین، آباننیوز، سازمان ماده 18، کردپرس، کردپا، کمپین فعالین بلوچ، هه‌نگاو، بی‌بی‌سی فارسی، جمع‌آوری گردیده، تهیه شده است.

اخبار و گزارش‌های مربوط به نقض حقوق پیروان ادیان  در شهریورماه 1404 توسط اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان  گردآوری شده است

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

جمهوری اسلامی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به ‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر قرار داده‌اند.بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. این دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودییت‌های زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت به دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه‌های اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت.

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهانه نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده قانون اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودییت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

چهاردهمین روز از اعتصاب غذای حمزه درویش در زندان لاکان رشت

حمزه درویش، زندانی مذهبی و اهل سنت و اهل تالش از توابع استان گیلان، چهاردهمین روز اعتصاب غذای خود را در زندان لاکان رشت سپری می‌کند. او در اعتراض به بی‌توجهی مسئولان به مطالباتش دست به اعتصاب غذا زده است.حمزە درویش در مرداد ماه سال ١۴٠٢ توسط شعبه اول دادگاه انقلاب رشت بە اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»بە ۵ سال حبس، «مشارکت در تخریب عمدی به قصد مقابله با نظام» بە ۵سال حبس «توهین به رهبری» بە ٢ سال، «توهین بە بنیان‌گذار جمهوری اسلامی» بە ٢ سال،« احراق عمدی بنا و متعلقات زندان» بە تبعید به رامهرمز محکوم شد.قابل ذکراست کە، حمزە درویش سال ١٣٩٣ پس از بازگشت ازترکیە و سوریە بازداشت و از آن زمان تاکنون در بازداشت بەسر میبرد و چندین بار در پی اعتراض بە وضعیت پرونده‌هایش دست بە خودکشی و اعتصاب غذا زدە است.( هه‌نگاو، ۷ شهریور ۱۴۰۴)

لقمان امینی، روحانی اهل سنت به حبس و خلع لباس روحانیت محکوم شد

دادگاه ویژه روحانیت تهران علیه لقمان امینی، روحانی اهل سنت ساکن سنندج حکم صادر کرد. براساس این گزارش، آقای امینی توسط مرجع قضایی مذکور از بابت اتهام توهین به مقدسات، به سه سال و یک ماه حبس تعزیری و خلع دائم لباس روحانیت محکوم شده است.لقمان امینی در تاریخ یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۴ پس از حضور در دادگاه ویژه روحانیت همدان بازداشت و به زندان همدان منتقل شد. وی ۱۲ خرداد ۱۴۰۴، با تودیع وثیقه از این زندان آزاد شده بود. ( هرانا، ۸ شهریور ۱۴۰۴)

بازداشت یک هنرمند جوان اهل سنت پس از احضار به دادگستری توسط نیروهای امنیتی در خواف

اسامه فرقانی در تاریخ 12 شهریور ماه ۱۴۰۴، نیروهای امنیتی یک هنرمند جوان اهل سنت را در شهرستان خواف بازداشت کرده و به زندان تربت حیدریه منتقل کردند. این بازداشت در حالی صورت گرفته که وی پیش‌تر توسط پلیس امنیت خواف احضار شده بود و به دلیل مشکلات خانوادگی موفق به حضور در موعد مقرر نشده بود. با وجود حضور او در دادگاه به همراه ضامن و پذیرش ضمانت، دادگاه این جوان را بازداشت و با اتهام «تبلیغ به نفع گروه‌های مخالف نظام» و «خواندن ترانه‌های رپ سیاسی در فضای مجازی» روانه زندان کرد. (رسانک، 14شهریور 1404)

اعزام به مرخصی دو زندانی سیاسی عقیدتی بلوچ با قید وثیقه پس از نزدیک به ده سال حبس در زندان زاهدان

درتاریخ۱۲ شهریور ماه ۱۴۰۴، مولوی امان‌الله بلوچی و حافظ عبدالرحیم کوهی، دو روحانی اهل سنت بلوچ و از زندانیان سیاسی عقیدتی محبوس در زندان مرکزی زاهدان، پس از گذشت نزدیک به یک دهه حبس، معادل ۹ سال و ۱۰ ماه و ۱۱ روز با قید وثیقه سنگین ده میلیارد تومانی به مرخصی اعزام شدند. گفتنی است که مولوی امان الله بلوچی فرزند حبیب الله و حافظ عبدالرحیم کوهی فرزند ابراهیم دو روحانی اهل سنت بلوچ به ترتیب در روزهای ۲۸ و ٢٩ آبان ماه سال ١٣٩۴ در راه رفتن به روستای محل سکونت خود، پادیگ (کوه‌ون) توسط نیروهای اداره اطلاعات در شهرستان سرباز بازداشت شدند. (رسانک، 14شهریور 1404)

گزارش تکمیلی از اجرای مخفیانه حکم اعدام دو متهم حمله به شاهچراغ در سالروز این رویداد

حکم اعدام دو زندانی اهل سنت بە نام‌های اسکندر بازماندگان و محمد کاشفی که پیشتر بە دست داشتن در حمله به شاهچراغ شیراز متهم و به اعدام محکوم شدە بودند، سحرگاه چهارشنبه ٢٢ مرداد ماه، در زندان مرکزی شیراز به اجرا در آمد. این دو زندانی از دو سال پیش بابت اتهام امنیتی حمله به شاهچراغ شیراز بازداشت و توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران بە اعدام محکوم شدە بودند. (هه نگاو، 16شهریور 1404)

ماموستا آیت غلامی، بە پنج سال حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد

ماموستا آیت غلامی، روحانی کرد، توسط شعبە تجدیدنظر دادسرای ویژه روحانیت، به پنج سال حبس تعلیقی و شش ماه حبس تعزیری محکوم شد. پیشتر در روز شنبه ٣ خردادماه ١۴٠۴، توسط دادگاه ویژه روحانیت همدان بابت اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام، نشر اکاذیب، تشویش اذهان عمومى و توهین به حضرت فاطمه به دو سال حبس تعزیری کە یک سال از آن قابل اجرا بود محکوم شدە بود. (هه نگاو، 16شهریور 1404)

اجرای حکم اعدام سید جواد مرتضوی در زندان سپیدار اهواز

حکم اعدام یک زندانی بەنام سید جواد مرتضوی، روحانی ساکن بهبهان ازتوابع استان خوزستان، که پیشتر بابت اتهام “قتل عمد” توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود، در زندان سپیدار اهواز اجرا شد. بامداد روزیکشنبە٢٣ شهریور ١۴٠۴(١۴ سپتامبر ٢٠٢۵)، حکم اعدام سید جواد مرتضوی، روحانی ساکن بهبهان، در زندان سپیدار اهواز اجرا شد. این زندانی که در بهبهان دفترخانه ثبت ازدواج داشت، از دوسال نیم پیش بە اتهام قتل عمد همسر منشی سابق خود بە نام حسین خلفی بازداشت وتوسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران به اعدام محکوم شده بود. تا زمان تنظیم این گزارش، خبر اعدام این زندانی در رسانه‌های حکومتی به‌ویژه رسانه‌های مرتبط با قوه‌ی قضائیه اعلان نشده (هه‌نگاو،26شهریور1404)

شهاب‌الدین حائری شیرازی جهت اجرای حکم حبس بازداشت شد

شهاب‌‌الدین حائری شیرازی، فعال مذهبی، نویسنده و پژوهشگر حوزه جهت اجرای حکم سه سال حبس تعزیری، بازداشت و به زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) منتقل شد. روز دوشنبه ٢۴ شهریورماه ١۴٠۴ (١۵ سپتامبر ٢٠٢۵)، شهاب‌الدین حائری شیرازی، ساکن شیراز جهت اجرای حکم حبس به شعبه اجرای احکام دادسرای انقلاب این شهرستان احضار و پس از بازداشت به زندان منتقل شد. شهاب‌الدین حائری شیرازی، آذرماه ١۴٠٢ توسط قاضی شعبه دادگاه ویژه روحانیت شیراز به اتهام “فعالیت تبلیغی علیه حکومت در فضای مجازی” به تحمل ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. وی به عنوان مجازات تکمیلی نیز به منع فعالیت در فضای مجازی و انسداد کانال تلگرامی به عنوان آلت ارتکاب جرم محکوم شده بود. شهاب‌الدین حائری، در آغاز مراحل دادرسی توسط قاضی شعبه دادگاه ویژه روحانیت، بابت اتهامات “اقدام علیه امنیت ملی” و “تشویش اذهان عمومی” مورد محاکمه قرار گرفته بود.( هه‌نگاو،27شهریور1404)

سه سال پس از «جمعه خونین» زاهدان؛ چند مامور به ۱۰ سال زندان محکوم شدند

در سومین سالگرد کشته‌شدن دهها شهروند معترض در شهر زاهدان، رئیس‌کل دادگستری سیستان و بلوچستان اعلام کرد شماری از مأمورانی که در جریان تیراندازی «جمعه خونین زاهدان» نقش داشتند، به جرم قتل عمد به حداکثر مجازات قانونی یعنی ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند. علی موحدی‌راد روز یک‌شنبه ۳۰ شهریور گفت در مواردی که ضارب اصلی مشخص نبوده، حکم قتل عمد به‌صورت گروهی صادر شده است. او افزود برخی از قربانیان «بی‌گناه»، «شهید» شناخته شدند و خانواده‌های آنان مشمول حمایت بنیاد شهید خواهند بود، اما توضیحی درباره معیار تشخیص «بی‌گناهی» ارائه نکرد. فعالان بلوچ می‌گویند در آن روز بیش از صد نفر کشته شدند، هرچند مقام‌های جمهوری اسلامی آمار رسمی پایین‌تری ارائه کرده‌اند. این واقعه به «جمعه خونین زاهدان» شهرت یافت.(هرانا.28شهریور1404)

سیاست «تفرقه بنداز و حکومت کن» در بلوچستان با طرح سرباز محله و توزیع سلاح

در تاریخ استعمار همواره سیاست «تفرقه بنداز و حکومت کن» برای تسلط بر ملت‌ها به‌کار گرفته شده است. استعمارگران با دامن زدن به اختلافات قومی و مذهبی، اتحاد جوامع را از بین می‌بردند تا منابع و سرزمین‌ها را آسان‌تر غارت کنند. وقایع معاصر بلوچستان، به‌ویژه طرح‌هایی مانند «سرباز محله» و «توزیع سلاح» تحت عنوان پایگاه بسیج و مسلح کردن افراد وابسته به حکومت تحت عنوان سران طوایف، از همین منظر تاریخی قابل بررسی است. بلوچستان سرزمینی است که با فقر عمیق، حاشیه‌نشینی اقتصادی و نابرابری‌های ساختاری علیه ملت بلوچ در ابعاد ملی، مذهبی و زبانی از سوی حکومت‌های ایران مواجه بوده است. این شرایط، زمینه نارضایتی‌های طولانی‌مدت و آسیب‌پذیری در برابر نفوذ بازیگران داخلی و خارجی را فراهم کرده است.( رسانک.28شهریور1404)

توهین «مصطفی محامی» به مردم بلوچ و مولوی عبدالحمید و تلاش برای تحریف واقعیت‌های موجود در بلوچستان

روز جمعه ۲۸ شهریور ماه ۱۴۰۴، مصطفی محامی، نماینده علی خامنه‌ای، در سخنانی توهین‌آمیز مردم بلوچ را به افراط‌گرایی مذهبی و تبلیغ «افکار وهابیت» متهم کرده و آنان را «بی‌سواد و نفهم» خوانده است. او همچنین بدون نام بردن مستقیم از مولوی عبدالحمید، با اشاره به «برخی تریبون‌داران» ادعا کرد که سخن گفتن درباره تبعیض و حق‌خواهی سبب می‌شود جوانان بلوچ به خشونت روی بیاورند. محامی در این‌باره گفت: «وقتی برخی از تریبون‌دارهای استان همواره می‌دمند بر توهم تبعیض که تبعیض است و حق ما داده نمی‌شود، خب نتیجه‌اش این می‌شود که یک جوانی احساس کند مظلوم است و با سلاح چند نفر را بکشد و بعد خودش هم کشته شود.» این سخنان تحقیرآمیز در حالی بیان می‌شود که تبعیض، سرکوب و کشتار مردم بلوچ واقعیتی آشکار و تجربه‌شده است و ملت بلوچ سال‌هاست در محرومیت و نابرابری ساختاری قرار دارد. اتهام زدن به مردم برای توجیه خشونت حکومت، روشی است که بارها توسط مقامات جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته شده است.( رسانک،29شهریور1404)

ادعای رئیس ‌ کل دادگستری سیستان و بلوچستان: ده سال حبس برای متهمان جمعه خونین زاهدان/ برخی «جان‌باختگان بی‌گناه» شهید و دیه گرفتند

یکشنبه ۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۴، در آستانه سومین سالگرد جنایت جمعه خونین زاهدان (۸ مهر ۱۴۰۱) علی موحدی راد، رئیس کل دادگستری استان سیستان و بلوچستان در مراسم «صلح و وفاق» که در سالن ولایت استانداری بلوچستان برگزار شد، مدعی گشت که «احکام متهمان حادثه هشتم مهر زاهدان صادر و با پیگیری دستگاه قضایی، جان‌باختگان بیگناه این حادثه به‌عنوان شهید شناسایی و دیه آنان پرداخت شده و دستگاه قضایی پس از بررسی دقیق پرونده و احراز وقوع قتل عمد، متهمان را به حداکثر مجازات قانونی یعنی ۱۰ سال حبس محکوم کرد. صدور این احکام با توجه به ماهیت پرونده و با درنظر گرفتن فقه اسلامی و قوانین کیفری کشور انجام شده است.» وی با اشاره به وجود برخی ابهامات در تشخیص ضارب اصلی گفت: در مواردی که تیراندازی توسط چند نفر انجام شده اما شلیک کننده مشخص نباشد در فقه اسلامی و قانون مجازات اسلامی، حکم قتل عمد به‌صورت گروهی صادر می‌شود. کشته‌شدگان بیگناه این حادثه شهید اعلام شدند و مجروحان نیز با عنوان جانباز در حال دریافت خدمات حمایتی هستند، تاکنون بسیاری از خانواده‌ها مشمول این عناوین شده‌اند و پرونده دیگران نیز در حال بررسی است.( رسانک،30شهریور1404)

زاهدان؛ از اعدام در زندان تا تلاش برای خون‌شویی در مسجد مکی

۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۴، ماجرای بازگشت قاتلین به محل جرم در مسجد مکی اتفاق افتاد. قصه تلخ زاهدان با همان حکایت ادامه دار اعدام بلوچ (عبدالعزیز قلجایی, پدر چهار فرزند) سحرگاه در زندان زاهدان آغاز شد و با جلسه مقامات رژیم با تعدادی از مردم و به اصطلاح سران طوایف (بسیج عشایری سپاه) و علما در مسجد مکی زاهدان به وقت شام پایان یافت تا به گفته نادرست فرمانده انتظامی استان «پرونده جمعه خونین زاهدان برای همیشه بسته شود»، آن هم فقط هشت روز مانده به سالروز بزرگترین قتل عام بلوچ های بیگناه در زاهدان توسط ماموران جنایتکار و خونریز. جمهوری اسلامی جنایتکار حتی برای ظاهرنمایی نشست نمایشی مسجد مکی حاضر نشد، اعدام را حداقل در روز یکشنبه تعطیل کند. اما نه! اعدام بلوچ تعطیل بردار نیست. زیرا این رژیم ذاتا دشمن بلوچ است و خون بی گناهان جمعه‌های خونین زاهدان و خاش برای همیشه آتش بیداری را در دل تاریخ بلوچستان افروخته است و پرونده خونین آن هرگز بسته نخواهد شد.(هرانا.31شهریور1404)

استاندار یا سخنگوی حکومت؟ بازی با زخم‌های جمعه خونین

(۳۰ شهریور ۱۴۰۴)، مسجد مکی زاهدان ـ همان جایی که سه سال پیش شاهد یکی از خونین‌ترین جنایات حکومت در بلوچستان بود ـ بار دیگر میزبان جلسه‌ای بود. همان‌جا که در هشتم مهر ۱۴۰۱ مأموران مسلح بر روی نمازگزاران آتش گشودند و بیش از ۴۰۰ نفر کشته و زخمی شدند؛ واقعه‌ای که به «جمعه‌های خونین زاهدان» معروف شد. در این مراسم، منصور بیجار، استاندار سیستان و بلوچستان، سخنانی بر زبان آورد که در ظاهر رنگ و بوی آرامش و عدالت داشت، اما در باطن چیزی جز بازی با واژه‌ها و تحریف حقیقت نبود. او مدعی شد که از همان روز نخست حادثه، رهبر جمهوری اسلامی توجه ویژه‌ای به موضوع داشته و تصمیمات مهمی در سطح ملی برای رسیدگی به آن اتخاذ شده است.(هرانا.31شهریور1404)

بهائیان:

ایران، کشوری که در آن بهائیان زیادی زندگی میکنند، آئین بهایی هنوز یک در ایران «فرقه مرتد» تلقی می‌شود. . این مشهور است که بهاییان به دنبال صلح هستند، قدرت سیاسی نمی‌خواهند و تهدید امنیتی ایجاد نمی‌کنند. با این حال جمهوری اسلامی ایران آن‌ها را تحت تعقیب قرار می‌دهد. از انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ میلادی  تاکنون، بهاییان به طور سامانمند و روشمند از دسترسی به تحصیلات عالی و همچنین حق اشتغال محروم بوده‌اند؛و اگر پیگیر حق از دست رفته خود باشند با اتهامات واهی و زندان و تهدید مواجه می‌گیرند و همواره درمعرض دستگیری‌های بدون مجوز قانونی و حبس قرار گرفته‌اند. بهائیان هرگز قادر نبوده‌اند به طور علنی از تعالیم دینی خود پیروی کنند. آنها تقریباً در تمام مراحل زندگی مورد بدرفتاری قرار می‌گیرند.انتقال دانش و تجربه بشری، جز از طریق آموزش امکان‌پذیر نیست و به همین دلیل حق تحصیل یکی از حقوق بنیادی بشر در مواد ۲۶ و ۲۷ اعلامیه جهانی حقوق بشر، بند ۲ ماده ۱۹ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و مواد ۱۳ ، ۱۴ و ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که همگی بر حق تحصیل بدون هیچ نوع تبعیض از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده مردادگر یا اصل و منشأ ملی یا اجتماعی، دارایی، نسب یا هر وضعیت مردادگر شناخته‌شده و بر آن تأکید شده و دولت ایران موظف است تمامی امکانات و تسهیلات لازم را برای ایجاد شرایط مناسب جهت بهره‌ مندی همه شهروندان از این حق طبیعی فراهم کند و کلیه موانعی را که در اثر شرایط خاص جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در مسیر رسیدن شهروندان به این حق قرار می‌گیرد، مرتفع سازند.ممانعت از کسب‌وکار بهاییان یکی دیگر از فشارها و آزار و اذیت‌هایی است که بهاییان با آن مواجه هستند، پلیس اداره اماکن که وابسته به نیروی انتظامی است در نقاط مختلف کشور که سرکشی ماهانه به محل کسب شهروندان دارند، در اکثر مواقع محل کسب بهاییان را به دلیل عدم اجازه کسب، پلمپ می‌کنند.

در این ماه :

قرار بازداشت ارمغان یزدانی، شهروند بهائی تمدید شد

ارمغان یزدانی، شهروند بهائی کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد. بر اساس گزارش‌های دریافتی در روز دوشنبه ۳ شهریورماه  ۱۴۰۴ پس از مراجعه خانواده ارمغان یزدانی به دادسرای شیراز، به آنان اعلام شد که قرار بازداشت این شهروند بهائی برای ۱۰ روز دیگر تمدید شده است. علیرغم گذشت بیش از یک ماه از زمان بازداشت خانم یزدانی، تاکنون خانواده‌ وی از محل نگهداری فرزندشان اطلاعی به دست نیاورده‌اند.از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا, ۳ شهریور ۱۴۰۴)

ایمان رحمت‌پناه، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد

ایمان رحمت‌پناه، شهروند بهائی ساکن شیراز، با تودیع وثیقه از زندان عادل‌آباد این شهر آزاد شد.آقای رحمت‌پناه، یک ماه پیش، پس از مراحل بازجویی به زندان عادل‌آباد منتقل شده بود.ایمان رحمت‌پناه، روز یکشنبه ۱ تیرماه ۱۴۰۴، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود در شیراز بازداشت شد. او سپس به بازداشتگاه اداره اطلاعات این شهر موسوم به پلاک ۱۰۰ منتقل شده بود.تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه آقای رحمت‌پناه، اطلاعی حاصل نشده است. (هرانا, ۴ شهریور ۱۴۰۴)

گزارشی از بازداشت کیهان مقصودی، شهروند بهائی

کیهان مقصودی، شهروند بهائی ساکن ارومیه اواخر خردادماه ۱۴۰۴ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است. وی که پس از پایان مراحل بازجویی به زندان ارومیه منتقل شده بود، چند روزی است که مجددا به یکی از بازداشتگاه های امنیتی انتقال یافته است.مهسا مقصودی، خواهر این شهروند بهائی ضمن تایید این خبر اعلام کرد: ما همچنان از وضعیت پرونده و اتهامات مطروحه علیه برادرم بی‌اطلاع هستیم و کیهان در تمام این مدت بدون دسترسی به وکیل مستقل در بازداشت بسر برده است؛ مسئله‌ای که نگرانی‌ها نسبت به خطر اخذ اعترافات اجباری تحت فشار و شکنجه را افزایش داده است و چنین اقرارهایی از منظر حقوقی و انسانی هیچگونه اعتبار قانونی ندارند.کیهان مقصودی متولد ۱۳۵۵، مجرد، عکاس و فیلمبردار ساکن ارومیه است. (هرانا, ۵ شهریور ۱۴۰۴)

مدیر حوزه علمیه مازندرانرویکرد بهائیان «شُل‌مذهبی و شل‌اعتقادی» است

صدرالله اسماعیل‌زاده، مدیر حوزه علمیه مازندران، در نشستی خبری، ترویج ادیان و مذاهب غیر اسلامی را یکی از چالش‌های آسیب‌زا در این استان عنوان کرد.او  با اشاره به دیانت بهائی و آنچه «فرق نوظهور» خواند، این اقلیت‌ها را به ترویج «شُل‌مذهبی» و «شل‌اعتقادی» متهم کرد و مدعی شد که پیروان این ادیان در تلاش‌اند نگاه آرمانی و هویت دینی را در میان شیعیان کمرنگ کنند. (هه‌نگاو, ۶ شهریور ۱۴۰۴)

مدیر مؤسسه معراج بهائیان را به جاسوسی برای اسرائیل متهم کرد

در نشستی با عنوان «بهائیت؛ فرقه مذهبی یا تشکیلات امنیتی-جاسوسی؟»، حجت‌الاسلام علیرضا روزبهانی، مدیر مسئول «مؤسسه مطالعات فرقه‌شناسی معراج»، به تشریح آن‌چه او فعالیت‌های ضدامنیتی بهائیان خواند، پرداخت. حجت‌الاسلام علیرضا روزبهانی مدعی شده که بهائیان در پوشش فعالیت‌های مختلف، به جمع‌آوری اطلاعات برای دشمنان ایران می‌پردازند و در جنگ ۱۲ روزه به اسرائیل کمک رسانده‌اند. (رادیو زمانه, ۶ شهریور ۱۴۰۴)

یورش نیروهای امنیتی به منازل و اماکن تجاری بهاییان در اصفهان؛ مصادره و تخریب اموال

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی به دست‌کم منازل ده شهروند بهایی و هفت واحد تجاری آنها در اصفهان حمله کردند.اسامی برخی از کسانی که منزل مسکونی یا واحد تجاری‌شان مورد حمله ماموران قرار گرفته به این شرح است: بابک بابکان، سپهر ترابی، شهاب ترابی، بهنام جانمیان، منوچهر رضایی، کوروش صادقی، پیمان مخمور، امید فیروزمندی، سعید مقربین و نوید مقربین.این ماموران در زمان حمله به منازل و واحدهای تجاری هیچ حکم قضایی نشان ندادند و ضمن تخریب اموال، اقدام به تفتیش و ضبط گسترده وسایل شخصی کردند. کتاب‌ها، عکس‌ها، دستگاه‌های الکترونیکی مانند تلفن همراه، لپ‌تاپ و تبلت، و نیز اقلام قیمتی از جمله طلا و سکه ضبط شد.  (صدای آمریکا, ۶ شهریور ۱۴۰۴)

هنرمندان بهایی در تیررس برخوردهای قضایی حکومت

بر اساس دستورالعمل شورای‌عالی انقلاب فرهنگی (۱۳۶۹)، راه پیشرفت بهاییان در ایران باید مسدود باشد. به همین دلیل بهاییان در هنر، ورزش، علم و فرهنگ همواره با محدودیت و محرومیت روبه‌رو می‌شوند. بسیاری از هنرمندان و ورزشکاران بهایی در سال‌های اخیر بازداشت یا ممنوع‌الفعالیت شده‌اند. در مرداد ۱۴۰۴ چندین هنرمند بهایی از جمله موسیقیدانان و بازیگران بازداشت و با وثیقه‌های سنگین آزاد شدند. همچنین برخی شهروندان بهایی به تبعید، حبس یا محدودیت تردد محکوم شدند. این اقدامات نشان‌دهنده سیاست سیستماتیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از شکوفایی جامعه بهایی است. (هه‌نگاو, 14 شهریور ۱۴۰۴)

منصور امینی، شهروند بهائی از زندان اوین آزاد شد

منصور امینی، در تاریخ ۱۱ اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و سپس به زندان اوین منتقل شد. این شهروند بهائی اواسط تیرماه ۱۴۰۲، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام “عضویت در گروه‌ها و دستجات غیرقانونی با هدف بر هم زدن امنیت کشور” به پنج سال حبس تعزیری محکوم شده بود. در نهایت حکم مذکور مهرماه همان سال توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به سه سال حبس کاهش یافت. وی در تاریخ پنجشنبه ۱۳ شهریورماه، به صورت مشروط از زندان اوین صورت گرفته است. (هرانا, 15 شهریور ۱۴۰۴)

ارمغان یزدانی، شهروند بهائی با تودیع وثیقه آزاد شد

ارمغان یزدانی در تاریخ ۱ مردادماه، توسط ماموران اطلاعات سپاه در شیراز بازداشت شد. همزمان محل سکونت این شهروند بهائی توسط ماموران مورد تفتیش قرار گرفت و شماری از وسایل شخصی و دیجیتال او و اعضای خانواده‌اش ضبط شد. تا لحظه تنظیم این گزارش، از دلایل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروند بهائی اطلاعی حاصل نشده است. بر اساس اطلاعات دریافتی ، خانم یزدانی با تودیع وثیقه پنج میلیارد تومانی از زندان عادل‌آباد شیراز آزاد شده است. (هرانا, 17 شهریور ۱۴۰۴)

۶ زن بهائی برای تحمل حبس احضار شدند

عاطفه زاهدی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، زرین دخت احدزاده و ژاله رضایی با دریافت ابلاغیه ای هایی که در تاریخ ۱۲ و ۱۳ شهریورماه صادر شده است، به شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب همدان احضار شدند. از این زنان بهائی خواسته شده که ظرف مدت ده روز برای تحمل حبس در این شعبه حاضر شوند. این شهروندان، پیشتر در آذر ماه سال ۱۴۰۲ با قرار تامین کیفری آزاد شده بودند. آنها در تاریخ ۱۶ آبان ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان منتقل شدند. (هرانا, 18 شهریور ۱۴۰۴)

دبیرکل سازمان ملل افزایش سرکوب بهائیان در ایران را محکوم کرد

جامعه جهانی بهائی، پنج‌شنبه ۲۰ شهریور در بیانیه‌ای مطبوعاتی نوشت گوترش در تازه‌ترین گزارش جهانی خود درباره عدم مدارا و خشونت مبتنی بر دین یا باور»، آزار و سرکوب بهائیان در ایران را در زمره جدی‌ترین نگرانی‌های حقوق بشری جهان قرار داد. دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بهائیان در جمهوری اسلامی ایران همچنان با دستگیری‌های خودسرانه، زندان و محدودیت در دسترسی به آموزش و امرار معاش روبه‌رو هستند، گفت آن‌ها تنها به دلیل باورهای دینی‌شان هدف قرار می‌گیرند. به‌گفته گوترش، مقامات جمهوری اسلامی به‌طور معمول از اتهامات مبهمی همچون «تبلیغ علیه نظام» برای جرم‌انگاری فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اجتماعی بهائیان استفاده کرده و حقوق این شهروندان از جمله حق ابراز دین یا باورشان را به‌شدت نقض کرده‌اند.(ایران اینترنشنال 20شهریور 1404)

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی کیهان مقصودی، شهروند بهائی

کیهان مقصودی، شهروند بهائی ساکن ارومیه، با گذشت ۸۵ روز از زمان بازداشت، همچنان در یکی از بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران این شهر در بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده این شهروند بهائی گفت: آقای مقصودی ۸۵ روز است در بازداشت و بلاتکلیفی به‌سر می‌برد. او که در یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه نگهداری می‌شد، ۱۳ شهریورماه به زندان ارومیه منتقل شد اما ۱۵ شهریورماه دوباره برای ادامه بازجویی به بازداشتگاه‌های سپاه پاسداران در ارومیه بازگردانده شد. از زمان بازداشت، خانواده فقط دو بار موفق به ملاقات کوتاه با او شده‌اند و وی همچنان از دسترسی به وکیل محروم است. (هرانا, 21 شهریور ۱۴۰۴)

احضار ۶ شهروند بهائی در همدان برای اجرای حکم زندان

بر پایه گزارش منابع حقوق بشری، شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب اسلامی همدان، ندا محبی، عاطفه زاهدی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، زرین‌دخت احدزاده، و ژاله رضایی، شش زن بهائی ساکن همدان را برای اجرای حکم زندان احضار کرد. اتهام این شهروندان «عضویت در جامعه بهائی و آموزش و تبلیغ آن» عنوان شده و این زنان در شعبه ۱۱ دادگاه تجدیدنظر استان همدان در مجموع به ۳۸ سال و ۱۱ ماه زندان محکوم شده‌اند. مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، اعلام کرده که شعبه اجرای احکام دادگاه انقلاب همدان از این زنان بهائی خواسته خود را «ظرف مدت ۱۰ روز» برای اجرای حکم حبس به این شعبه معرفی کنند. بنا بر حکم شعبه دوم دادگاه انقلاب اسلامی در خرداد ۱۴۰۴، ندا محبی به پنج سال حبس به اتهام «آموزش و تبلیغ» و دو سال و هشت ماه حبس برای اتهام «عضویت در جامعه بهایی محکوم شد. همچنین، عاطفه زاهدی، فریده ایوبی، نورا ایوبی، زرین‌دخت احدزاده، و ژاله رضایی نیز، هر یک به دو سال و هشت ماه حبس به اتهام «عضویت در جامعه بهائی» و سه سال و هفت ماه زندان به اتهام «آموزش و تبلیغ مخل شرع» اسلام، محکوم شدند. این شهروندان بهائی در پاییز ۱۴۰۲ ضمن تفتیش خانه‌هایشان بازداشت شده و پس از بازجویی و تکمیل پرونده در بازداشتگاه اداره اطلاعات همدان، با سپردن «قرار تأمین» آزاد شده بودند.(هرانا.22شهریور1404)

گروه هفت، ایران را به «سرکوب فرامرزی» مخالفان و «ارعاب» یهودیان متهم کرد

در بیانیه‌ای که اعضای «سازوکار واکنش سریع گروه ۷» روز جمعه ۲۱ شهریور صادر کردند آمده که سازمان‌های اطلاعاتی ایران به طور فزاینده‌ای تلاش کرده‌اند مخالفان سیاسی را در خارج از کشور «به قتل برسانند، بربایند و آزار دهند».این گروه اقدامات ایران را نشانهٔ «الگوی نگران‌کننده و غیرقابل قبول سرکوب فرامرزی» دانسته که به وضوح حاکمیت کشورها را تضعیف می‌کند. در ادامه این بیانیه آمده که دیگر فعالیت‌های مخرب ایران شامل اقداماتی برای «به‌دست آوردن و افشای اطلاعات شخصی روزنامه‌نگاران و حملاتی است که با هدف ایجاد تفرقه در جوامع و ارعاب جوامع یهودی طراحی شده‌اند».کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا، ایالات متحده و اتحادیه اروپا و اعضای همکار «سازوکار واکنش سریع گروه ۷»شامل استرالیا و نیوزیلند این بیانیه را صادر کرده‌اند.(هرانا.23شهریور1404)

دبیرکل سازمان ملل متحد افزایش سرکوب بهاییان ایران را محکوم کرد

دبیرکل سازمان ملل متحد، «آنتونیو گوترش»، آزار و سرکوب بهاییان در ایران را در زمره جدی‌ترین نگرانی‌های حقوق‌بشری جهان قرار داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «بهاییان در جمهوری اسلامی ایران همچنان با دستگیری‌های خودسرانه، زندان و محدودیت در دسترسی به آموزش و امرار معاش روبه‌رو هستند و تنها به‌دلیل باورهای دینی‌شان هدف قرار می‌گیرند. مقامات حکومتی به‌طور معمول از اتهامات مبهمی همچون “تبلیغ علیه نظام” برای جرم‌انگاری فعالیت‌های مسالمت‌آمیز اجتماعی استفاده می‌کنند. حقوق بهاییان، از جمله حق ابراز دین یا باور خود، همچنان به‌شدت نقض می‌شود.» به‌رسمیت شناختن سرکوب سیستماتیک بهاییان در ایران توسط دبیرکل سازمان ملل، این موضوع را قاطعانه در دستور کار جهانی قرار می‌دهد و انکارهای مکرر حکومت ایران درباره نقض حقوق‌بشر در نشست‌های سازمان ملل متحد را بی‌اعتبار خواهد کرد.(هرانا.31شهریور1404)

مسیحیان:

جمهوری اسلامی ایران کمر به نابودی مسیحیت بسته است، واقعیتی است تلخ در مورد جفا بر مسیحیان ایران؛ مسیحیانی که به خاطر دگراندیشی و تغییر دین از سوی جمهوری اسلامی ایران مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. جفا بر مسیحیان در ایران رو به رشد است و روزانه مسیحیان بسیاری مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند. در جمهوری اسلامی ایران تعداد بی‌شماری از مسیحیان به خاطر تغییر دین و فعالیت‌های مذهبی‌شان زندانی‌شده، مورد اتهام و محکومیت قرار می‌گیرند. در حال حاضر بر اساس گزارش سازمان‌های مدافع حقوق مسیحیان در ایران گفته می‌شود تعداد زیادی از مسیحیان شناخته‌شده تنها به جرم‌هایی نظیر اقدامات بشارتی و یا آموزش و پخش انجیل در زندان به سر می‌برند و یا دیگر شهروندان مسیحی با عناوین جاسوسی محکوم می‌شوند و بسیاری از نوکیشان مسیحی تحت جفا قرارگرفته و با ضربات شلاق به جرم روزه‌خواری و شرب خمر در مراسم عشاء ربانی یا شکنجه و آزار در سلول خود در زندان‌های ایران مواجه شده و بعضاً حتی تهدید به مرگ شده‌اند. فشار دستگاه‌های امنیتی و قضایی بر کلیساها همچنان ادامه دارد و در ادامه سلسله محدودیتهای اعمال‌شده از سوی مسئولان امنیتی، کلیساهای تبشیری رسمی، کلیسای جماعت ربانی مرکز در تهران، کلیسای پروتستان عمانوئیل، کلیسای انجیلی پطرس واقع در تهران و … یا به اجبار تن به همکاری با نهادهای امنیتی و تن دادن به خواسته‌های آنان مبنی بر افشای فهرست اعضای این کلیساها به همراه سایر مشخصات ایشان من‌جمله شماره ملی، بستن درهای خود را به روی ایمان داران و نوکیشان مسیحی فارسی‌زبان و عدم برگزاری مراسم به زبان فارسی داده‌اند و یا به کل تعطیل و رهبران آنان مانند روبرت آسریان دستگیر و با احکام غیرمنصفانه و بلندمدت مواجه شده‌اند. حتی کلیساها از پذیرش فارسی زبانان خودداری میکنند و باید مراسم خود را به زبان غیر از فارسی برگزار نمایند . صدور احکام حبس برای مسیحیان ایران همچنان ادامه دارد؛ با اینکه در قانون اساسی ایران آزادی دینی مسیحیان، کلیمیان و زرتشتیان به رسمیت شناخته‌شده ولی عملکرد حکومت در برابر تبلیغات مردادنی و اجرای مناسک مذهبی آنان تاکنون نشان داده است که اصول مندرج در قانون اساسی در مورد آزامرداد دین و مذهب و عدم تفتیش عقاید، تنها سرپوشی برای نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران بوده است. در قانون اساسی ایران مذهب شیعه جعفری تنها مذهب رسمی ایران بوده و ارگان‌های مذهبی و امنیتی حکومت ایران تبلیغ اصول و مبانی این امردادان و مذاهب را تهدیدی برای ایدئولوژی غالب حکومتی قلمداد می‌کنند و این مسئله یکی از عمده دلایلی است که حاکمیت به واسطه‌ی آن، پیروان و مبلغین مسیحیت را سرکوب و با بستن کلیسای آنان، راه را برای تبلیغات دینی این دسته از پیروان ادیان در ایران را سد می‌کند.

نقض حقوق کودکان در جمهوری اسلامی ایران

  در این نوشتار،  نقض  حقوق کودکان  توسط  نظام جمهوری اسلامی ایران ، مورد بررسی قرار گرفته‌است. در جمهوری اسلامی، حقوق کودکان از راه‌هایی هم...